الصفحات

28 يونيو 2013

UNKNOWN WW2 IN COLOR

إن السبيل الوحيد الجدير بالاحترام هو وضع كل شيء في مقامرة هائلة : أن الكلمات أكثر قوة من العتاد الحربي - ألبير كامو ، لا ضحايا ولاجلادين

A New Way to Look at World War 2

1945 Outstanding Gun Camera Raw Footage from  Japan

اليـــــــــوم الأخيـــــــر


احجل بعيد يا موت – اليوم الأخير
Stranger in this place as in every other
Accidental in life as in the soul
Phantom wandering the halls of memory
To the squealing of rats and the squeaking of boards
In the doomed castle where life must be lived


أين عادٌ وشدادٌ وقحطانُ ؟

وَأَيـنَ حـمص وَما تَحويِهِ مِن نُزَهٍ

Ozymandias

Of  that colossal wreck, boundless and bare , The lone and level sands stretch far away  
Study Guide Prepared by Michael J. Cummings , And Analysis of Ozymandias

by Percy Bysshe Shelley 1792-1822

الغطرسة البشرية : إسمي أوزيماندياس، مَلِكُ المُلوك: أنظرْ إلى مُـنجزاتي، أيها الجبار، وإبتئِسْ!" ولا شيءَ باق بجانبه. وحَوْلَ خـَراب، لم يبق شيء، فقط 'الرمال وحيد ومستوى "التي امتدت من حوله، بعيدا. فإنه يشير إلى أن أوزيماندياس وقد تلاشى تقريبا دون أن يترك أثرا.شرح مبسط وعميق لمنتدي طلبة الجامعة العربية المفتوحة

All Archive – Egypt
Part 1 , Part 2, Part 3, Part 4, Part 5, Part 6, Part 7

Ozymandias - Egypt
 
 
 
 
  

15 يونيو 2013

الرحيـــــــــــــل

ما يجعل الصحراء جميلة، قال الأمير الصغير، هو أنها تخفي واحة ما في مكان ما
NYPL DIGITAL COLLECTIONS

Another Birth

My entire soul is a murky verse فروغ فرخزاد
سأموت في أحد الأيام الحزينة – فروغ فرخ زاد – الطفولة الساذجة والنهاية المفجعة
Perhaps life is
lighting of a cigarette


الوصيّة السادسة: «الأرض لَكُم وأنتم الطّريق» 
كياسةالإنسان في مواجهة التحامل والشدائد. شغف الحياة وملذاتها وميض مثل أشعة الشمس في كهف مظلم.
Background - The House Is Black

14 يونيو 2013

Heart of Gold (Colorized)1942

shorpy

Not “The of Right of Work” but more of things their work creates, with leisure to enjoy them - this is what intelligent wage-worker demand.” Paul Lafargue - The Right to Be Lazy
November 1942. "Pittsburgh, Pennsylvania (vicinity). Montour No. 4 mine of the Pittsburgh Coal Company. Coal miner at end of the day's work." Medium-format negative by Johh Collier for the Office of War Information. View full size.

قبضة الديموقراطية

الأرشفه ..ذاكرة الشعوب
Florida  Memory
Division of Library & Information Services 
Rare collections

“الثورة ليست شأنًا حزبيًا”


ثورة الأمل - نحو أنسنة التقنية


Multitext Project in Irish History
Gallery: James Larkin, socialist, trade union leader, politician

We are determined that Christ will not be crucified in Dublin by these men
Larkin’s Speech


James Larkin - 2

يسمح لنا مفهوم التحوّل الشخصي أو الاجتماعي بإعادة تعريف كلمة “بعث”، بل هو يجبرنا على ذلك، دون أي رجوع إلى مضامينها اللاهوتية المسيحية. فكلمة بعث في معناها الجديد، الذي قد يكون المدلول المسيحي أحد تعابيره الرمزية الممكنة، ليست خلقا لواقع آخر، مفارق لواقع هذه الحياة: ولكنها تحويل لهذه الحقيقة الواقعة في اتجاه ديناميكية أعظم. إن الإنسان والمجتمع يبعثان في كل لحظة في فعل الأمل والإيمان، هنا والآن؛ فكل فعل حب وتيقظ وحنو هو بعث؛ وكل فعل كسل وجشع وأنانية هو موت. إن الوجود يواجهنا في كل لحظة بالتخيير بين البعث والموت؛ ونحن نستجيب لذلك في كل لحظة.” إريك فروم، ثورة الأمل
Erich Fromm Revolution of Hope



12 يونيو 2013

الشتــــــــــــــــــــــــات

“ألا إن أهنا العيش ما سَمحَـتْ بـهِ صروفُ الليالِـي والحَـوادثُ نُـوَّمُ”
نسف الأدمغة باستحضار أرواح الأسلاف – بومريوم

Hatikvah in the Carpathian Mountains on the Yad Vashem
As long as in the heart, within
A Jewish soul still yearns
And onward, towards the ends of the east
An eye still gazes toward Zion

Our hope is not yet lost
The hope of two thousand years
To be a free people in our land
The land of Zion and Jerusalem

Munkács, Subcarpathian Rus', Czechoslovakia 
The STORY OF MUNKács 
IMMIGRATION TO PALESTINE

11 يونيو 2013

Hope, hope, have hope!

Lives in the Yiddish Theatre
Theatre Museum of Family History
الانسان ذكرى وليس فكرة 
Hope, hope, have hope!

POLITICAL ECONOMY ذروة النفط ونهاية العصر الصناعي

Cartoon/comic Marxist analysis of the critique of political economy during the 
Mccarthyist area

Formats Available

أنظر حولك، أيها القارىء العزيز، فيما الاقتصاد يتعثّر بجولة جديدة من الانكماش الذي تغطّيه بهلوانات ماليّة يائسة، والنظام السياسي لبلدك يتحوّل إلى نظام عقيم أكثر فأكثر، الوظائف ومستويات المعيشة تختفي للأبد، وشبكات الأمان الاجتماعي التي اعتدت عليها تتفكّك، البلدات والأحياء التي دمّرتها الكوارث تُهجر بدل أن يتم إعادة بناؤها، والخدمات الأساسيّة التي كانت تشير مرّة ماذا يعني المجتمع المعاصر تصبح غير متوافرة لجزء أكبر وأكبر من الناس. هكذا يحصل الانهيار.

أولئك الذين هم داخل الأحداث، تبدو لهم هذه العمليّة بطيئة، لكن الأجيال المستقبليّة التي ستستفيد من قدرتها على رؤية الأمور عن بعد ستحتار وتتساءل كيف أن الحضارة الصناعيّة انهارت بهذه السرعة

on a website called Legalise Freedom
video John Michael Greer on peak oil and the end of the industrial age.

07 يونيو 2013

العنف والسخرية Part -6

“العُنف لا يتناسب مع هذا العالم الهزلي، لأن هذا هو ما يبحث عنه الطغاة، نحن لا نأخذ الأمر بعينِ الجد، لا نرد على عنفهم بالعنف، ولكننا نحاول أن نكون هزليين أكثر منهم، ادفعهم لكي يجربوا السخرية، في أرضنا تلك سنحقق انتصاراتنا الكبرى” - ألبير قصيري - العنف والسخرية

Welcome to
'Enemy of the People'



 Title: Wenwu jia nu - Slaves in war and literature
Artist:: Lu Xi'an 呂西安
Created:1955
Media: cartoon magazine cover
Source: Manhua 53 April 195
 Zi zhao silu - Driving onself into a dead end
Title: Zi zhao silu - Driving onself into a dead end
Artist: Yang Keyang 楊可楊
Created:    c. 1954-5
Media: poster
Source: Courtesy of the Shanghai Propaganda Poster Art Centre
Notes
A typically injured and mutilated Chiang is shown here as nothing more than a leverage through which Americans try to uproot the People's Republic of China. They do with this with a flimsy piece of wood labelled 'Mei Jiang tiiaoyue' (The US-Chiang Treaty), referring to the Sino-American Mutual Defense Treaty, signed in December 1954 and in response to the Offshore Islands Crisis of earlier that year
Title: Untitled
Artist: Mi Gu 米谷
Created:    1950 1 August
Media: Magazine cover
Source: Manhua 3
Notes
Early post-Liberation images of Chiang emerging from the mainland often presented Chiang in proximity to other prominent 'enemies', such as landlords or Americans. Like anti-Chiang images produced by the Japanese during the war, such work also frequently presented Chiang as having been physically mutilated (in this case, missing a hand), and losing clothes (e.g., wearing only a single boot). The ubiqitous head wound so common to anti-Chiang imagery is also seen here. It was also common to geature Chiang below or underneath images of 'the people' (in this case a People's Liberation Army soldier - this issue being published on 1 August, the anniversary of the founding of the PLA

Mi Gu was one of the most prolific of communist artists to produce Chiang caricatures during the Chinese Civil War and the early post-1949 periods. He was also a regular contributor to Manhua (Cartoons) - a publication that rarely went an issue without the inclusion of a caricature of Chiang in some capacity in the early 1950s
 Women yiding yao jiefang Taiwan
Title: Women yiding yao jiefang Taiwan
Artist: Zhongyang Gongyi Meishu Xueyuan (Central Academy of Art and Design)
Created:    1958
Media: Poster
Source: Courtesy of the Landsberger Collection
Notes
In a classic example of perspectival distortion (a common feature of Soviet propaganda), a half-naked Chiang tried in vain to shield himself from the united strength of Chinese soldiers, peasants and workers

The poster was one of many images to be produced in the aftermath of the Second Taiwan Strait Crisis of 1958. Indeed, the Central Academy of Art and Design (whose artists collectively produced this image) were tasked with producing various images that could be used throughout the country for propagandistic purposes in this particular year. The academy provided many similiar images for distribution through publications such as Yiding yao jiefang Taiwan xuanchuanhua cankao ziliao (Reference materials for propaganda posters for the liberation of Taiwan) (Beijing: Renmin meishu chubanshe, 1958)
Title: Shizi jia - Cross
Artist: Zhang Zhengyu 張正宇
Created:    10 October 1935
Media: cartoon
Source: Duli Manhua (Oriental Puck) 2 - 1935
Notes
In this image, Chiang and his rival within the KMT, Wang Jingwei, are both depicted as bearing individual crosses. The fedora and cape were standard items 
of clothing often used in satirical depictions of Chian gin the mid-1930s


Jin xing jijiu - Undertaking an emergency procedure
Title: Jin xing jijiu - Undertaking an emergency procedure
Artist: Kukryniksy
Media: cartoon
Source: Sulian zhengzhi fengci manhua xuanji (A collection of political and satirical cartoons from the Soviet Union) (Shanghai, 1958)
Notes
In this particularly humourless image, the Soviet Kukryniksy team portray Chiang as a head atop a set of spare parts and prosthetics, with Dean Acheson asking for further spare parts to be inserted. The image was almost certainly produced in 
Qiang zhi ku shi - Forcing them into oppression
Title: Qiang zhi ku shi - Forcing them into oppression
Artist: unknown
Created: c. 1937-8
Media: leaflet - ink on paper
Source: British Museum: 2006,0117.0.1-109
Notes
A red-skinned Stalin forces a bed-ridden and bloodied Chiang to look upon his troops, forced at gunpoint to fight as officers take money from their men
Note the markedly mangaesque depiction of Soong May-ling in this image