13 أغسطس 2012

الوصيــــة الأخيــــرة


تحسب أنَّك جرمٌ صغير وفيكَ انطوى العالم الأكبر - الوصية الرابعة - السينما الايرانية والتصوير


Bahman Jalali - Iranian, 1945-2010
Image on Imagination
signed in Farsi
scraped mirror over coloured print on board
39½ x 39½in. - 100.5 x 100.5cm.


Because night is here but the barbarians have not come

And some people arrived from the borders
And said that there are no longer any barbarians

And now what shall become of us without any barbarians?
Those people were some kind of solution
    Cpnstantine  P. Cavafy

Bahman Jalali (1945-2010) studied economics and political science at Melli university in Tehran, but very soon followed his passion for photography. In 1974 he joined the Royal Photographic Society in Great Britain and dedicated his life to photography. For 30 years he taught photography in different universities in Iran. He was a founding member of akskhane shahr, the first museum of photography established in Iran in 1997. He became the curator of the old photography of the museum.

In 1998 he started the Aksnāmeh “Letter of Photography” a quarterly photography magazine at the Cultural Research Bureau in Tehran in collaboration with Rana Javadi.

He had several exhibitions in Iran and abroad including exhibitions at Assar and Silk road Galleries in Iran, a retrospective at Antoni Tapies Foundation in Barcelona , 2007, Bahman Jalali Camera Austria, Kunsthaus Gratz 2009, Curated and also participated in "165 years of Iranian Photography", Musée du Quai Branly, and "Between Hope and Chaos, the 30 years of Iranian Documentary Photography", Monnaie de Paris, 2009, He also won the Sprengel International Prize for Photography in 2009, "excerpts from a lifework photography in Iran 1966-2010", Villa Romana Florence, 2010, a retrospective of his works at the Sprengel Museum in Hannover, 2011

His work is in several collections, including those in Musée des Beaux-Arts de Nantes, Biritish museum, Los Angeles County Museume of Art (LACMA) Sprengel Museum, Hannover and Tehran Museum of Contemporary Art

More photography and the arts source here

المُعَلّم الإيراني كان دقيقًا حين قال «لا يمكن أن نقترب من الحقيقة إلا عبر الخيال» - في فيلمه «الحياة تستمر»، حين ذهب بالكاميرا ليبحث عن «أحمد» بطل فيلم «أين يقع منزل صديقي؟» بعد حدوث زلزال مُدمّر في بلدة «كوكر»، ليصنع من رحلته الوثائقية فيلمًا روائيًا عن غريزة البقاء والاستمرار، أو كما قال هو: «الزلزال وقع في الخامسة صباحًا. أي شخص من هؤلاء الأحياء الذين قابلتهم كان يمكن أن يكون نائمًا ويموت أيضًا. كان هناك امتنان عند كل منهم لبقائه حيًا».

الرهان على الأرضِ والنَّاس والسينما، والبقاء في إيران رغم كل الظروف العَصيبة. فالشجرة أنتجت أول الثّمار المُجتمعيَّة لنضالٍ طويل بالأفلام ضد الكبت وتضييق الحريَّات. وكانت تلك لحظة مثاليَّة لانتصار الخيال على الواقع.. انتصار «الثورة» الحقيقية التي ظَلَّت مُستمرّة لسنواتٍ طويلة
انها الوصيَّة الخامسة: «اذهب بصدقِ الخيال ومُعجزة العُشب»

للاطلاع على الوصايا السبع الرابط هنــا

في النهاية، ستذهب حكومة «نجاد»، أو أي طَاغية آخر يَلهو بحريَّة الناس، وستبقى الثورة وشرائط الأفلام وأفكاركم حيَّة بداخلها.. ستبقى الأرض لَكم إن أحببتموها، وستذكركم وقت أن يُنسى الجَميع

الوصيَّة الأخيرة: «ستصل على الدوام إلى هذه المَدينة/لا تأمل في بقاعٍ أخرى/ما من سُفنٍ لأجلك وما من سبيل»

Modara Kon – Washington DC
Ensemble Mastan" is trying to refresh the Persian traditional music by introducing an active interpretation of music
About CSI Arts here 



الوصيَّة الوصيّة الأولى: «لا تحيا على الأرضِ كمستأجرِ بيت أو زائر ريف»







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

جحا يحكم المدينة