عندما أبحث عن الإنسان في التكنيك
والنموذج الأوربيين والغربي، لا أعثر إلا على سلسلة من الغاءات الوجود الإنساني وفيض
من أعمال القتل.
إن أوروبا والغرب تول قيادة
العالم بحماسة وأنانية وعنف، لقد تخلوا كليًا
عن التواضع، ورفضت بعناد المحبة والرعاية والإهتمام.. ولهذا، دعونا يا أصدقائي نمتنع
عن الثناء على المنهج الأوروبي والغربي المتمثل بإقامة دول ومؤسسات ومجتمعات تستوحي
مثلها من هذا النهج .. إن علينا أن نقلب صفحة جديدة، وأن نبتدع مفاهيم جديدة و أن نحاول
خلق الإنسان من جديد.
فرانز فانون
لقد ندد بتاريخ أوروبا والغرب وقيمها الخلقية ومثلها العليا خلال عهد الإستعمار
الرأسمالي ولكنه فعل ذلك في ضوء المفاهيم الثورية الأوروبية نفسها.
كنت واثقا أن المستقبل يشدني. لقد دسست في نفسي “تقدم البرجوازيين” المتصل، وجعلت منه محركا ذا اشتعال داخلي، وهبطت بقيمة الماضي أمام الحاضر، والحاضر أمام المستقبل. وحولت التطورية الهادئة إلى نوبات ثورية متقطعة.
لقد أسات التصرف أمس. لانه كان أمس. وأحس اليوم الحكم القاسي الذي سوف أصدره على نفسي غدا. إني أمنع نفسي من الاقتراب من ماضيّ. المراهقة والسن الناضجة وحتى السنة التي مضت للتو، كل ذلك سوف يكون دائما العهد القديم. الجديد يبدأ في الساعة الحاضرة، ولكنه ليس مشيّدا على الإطلاق، إنه سيهدم غدا مجانا … وقد أوتيت حماقة الافتتان بذلك
سارتر - الكلمات
“I come to this magnificent house of worship tonight because my conscience leaves me no other choice… A true revolution of values will lay hand on the world order and say of war, ‘This way ofsettling differences is not just.’ This business of burning human beings with napalm, of filling our nation’s homes with orphans and widows, of injecting poisonous drugs of hate into the veins ofpeoples normally humane, of sending men home from dark and bloody battlefields physically handicapped and psychologically deranged, cannot be reconciled with wisdom, justice, and love…”
“Life
is as the weight of a feather compared to one’s duty”
Japanese Proverb -Inoguchi
1
الطيار يوكيو سيكي :
" مستقبل اليابان قاتم إذا لم يُقتل أفضل طياريها "
Like cherry blossoms
In the spring,
Let us fall
Clean
and radiant - Inoguchi 208
Prior to taking off,
each pilot would write a farewell letter to his family. It would be sent after
there was confirmation of his death (Millot 68). One letter that a pilot wrote
to his family stated,
"Please congratulate me!
I have been given a splendid opportunity to die. This is my last day. The
destiny of our homeland hinges on the decisive battle in the seas in the south
where I shall fall like a blossom from a radiant cherry tree. We are 16 warriors
manning the bombers. May our deaths be as sudden and clean as the shattering of
crystal!" –
رحلة البحث عن الشعر الصوفي في القرن الخامس عشر - القطيعة والاستمرارية بين العوالم المتقاطعة بين
المناطق الريفية والحضرية
A journey in search of
the “des” (country) invoked in the poetry of the 15th century mystic poet of
north India - Kabir - this film interweaves the stories of two people from two
very different countries, Indian folk singer Prahlad Tipanya and North American
scholar Linda Hess. Where is Kabir’s country? The answer is elusive, as we
journey through song and poem into these two lives, brought together in an
unlikely friendship by the cross-cultural resonance of Kabir.
Koi Sunta Hai
Interweaving the folk
music traditions of the mystic poet Kabir with the life and music of the late
classical singer Kumar Gandharva, this film searches for that elusive sound,
that jhini si awaaz, Kabir urges us to hear. Where does it resonate, that
subtle sound? Journeying between folk and classical, oral and written, rural
and urban expressions of this 15th century mystic poet of north India, the film
finds moments of both continuity and rupture between these disparate worlds
‘I
have voluntarily joined the people’s militia. Before that I was engaged in
peaceful work only. But now I am prepared to take up arms. I know that Nazism
is tantamount to the end of culture, the end of civilisation. Historically the
triumph of Nazism is senseless and impossible, but I realise that it is only
through fighting that humanity can avoid death…’ Dmitri Shostakovich
راح تموت بطريقة وديّة لو تعيش بطريقة وديّة
…
راح تعيش اسبور تموت اسبور
فؤاد حداد - غنوة من أول الشارع - أيام العجب والموت
“إن الحياة تدور فى دوائر مغلقة،والذين يحيون فى دائرة بعينها، تحت
آلام وخيبات بعينها، وحدهم يفهمون بعضهم بعضا، نظراً لطبيعة الدعم المتبادل بينهم،
وهذا الدعم بين المتألمين الخائبين، يتراوح بشدة بين السادية المطلقة إلى
المازوخية المطلقة،وصولاً للصمت المطلق من قِبَل طرف متألم أمام طرف خائب، إذ
يجتمع أحياناً للطرف الواحد الألم والخيبة، وأحياناً أخرى يقتصر الطرف الواحد على
الألم وحده، أو الخيبة وحدها، وفى هذا التّماس بين الدوائر، قد يحدث، وان كان
نادراً، أن يأخذ الطرف المتألم حمولة الخيبة من الطرف الخائب، الذى يأخذ بدوره
حمولة الألم من الطرف المتألم.”
وبالتالي، ان العلاقات الاجتماعية التي ينتج الافراد بموجبها،
أي علاقات الانتاج الاجتماعية، تتغير وتتحول مع تغير وسائل الانتاج المادية
وتطورها، مع تغير القوى المنتجة وتطورها. وعلاقات الانتاج تشكل بمجموعها ما يسمى
العلاقات الاجتماعية، المجتمع وتشكل مجتمعا في مرحلة معينة من التطور التاريخي،
مجتمعا مميزا، معينا. فان المجتمع القديم، المجتمع الاقطاعي، والمجتمع البرجوازي
هي مجموعات من علاقات الانتاج، كل مجموعة منها تميز في الوقت نفسه مرحلة خاصة من
مراحل تطور الانسانية التاريخي.
والرأسمال يمثل ايضا
علاقات انتاج اجتماعية. هي عبارة عن علاقات انتاج برجوازية أي علاقات انتاج
المجتمع البرجوازي. فان وسائل المعيشة وادوات العمل والمواد الاولية التي يتألف
منها الرأسمال، ألم تنتج وتكدس في احوال اجتماعية معينة، ووفقا لعلاقات اجتماعية
معينة ؟ ألا تستخدم لانتاج جديد في احوال اجتماعية معينة ، وفي اطار علاقات
اجتماعية معينة ؟ أوليس هذا الطابع الاجتماعي المعين هو الذي يحول المنتجات التي
تستخدم للانتاج الجديد الى رأسمال ؟
كارل ماركس – العمل الماجور ورأس المال- مقدمة فريدريك انجلس لطبعة عام 1891
لا تصلح المحبّة بين اثنين حتّى يقول
أحدهما للآخر يا أنا - السرّي السّقطي
From top to
bottom - minus the rhyming:
Volodya was
kissing Nastya, talking about happiness, but all she wanted to know was how
much money he was making” – criticizes gold-diggers;
“Flying
for an hour, landing is fast but it takes all day to get home from the
airport” – criticizes slow airport
transportation.
“Fedot
is always sending people to his boss to get the answers, but if the boss has
all the answers, why do we need Fedot” – criticizes indecisive management.
“When
the fight was going on there was a crowd watching, but when it came to filling
out a report, there were no
دي إبتسامة؟! .. دا جرح في وشي” - فيلم اليوم السادس
translate
Til Til way
For a peaceful world and a free society, free from violence and crime, while drug addiction or alcoholism chains, against ignorance and mediocrity., Without impunity for murderers, gratutita education for all. I have a dream, which is to see people enjoying the streets with their families, with equal opportunities and respecting the values and principles that God gives us to live under his wise counsel ..... "remembering is an act of justice ".......... (the thief can not steal the moonlight in the window)