16 نوفمبر 2012

SWEET MOVIE

عندما نفسك تتخطى زمنك
وحيدا تجلس ـ حينئذ ـ على رصيف بارد
بين أهلك
وأنت لا تعرفهم


Sweet Movie: Wake Up
By David Sterritt

The audacious and outrageous political comedy by Yugoslav Dušan Makavejev
chorus

Forward People, to counterattack 
The red flag, the red flag
Forward People, to counterattack
The red flag will triumph

The red flag will triumph
The red flag will triumph
The red flag will triumph
Long live communism and liberty


1st verse and chorus

Arise, you workers, fling to the breezes
the scarlet banner, the scarlet banner
Arise, you workers, fling to the breezes
the scarlet banner triumphantly

Wave scarlet banner triumphantly
wave scarlet banner triumphantly
wave scarlet banner triumphantly
for communism and liberty



ضللنا الطريق فما عسانا فاعلين
الشيطان يجرنا هنا وهناك
ويديرنا إلى كل الجهات
.. .. .. .. .. ..
ما عددهم, وإلى أين يسيرون مسرعين؟
ماذا تعني أغنيات الحداد هذه التي يرددونها
أهم يدفنون أحداً من أهلهم ؟
أم هم يزوجون ساحرة؟

 
الجنس والمنفي والثورة في ملحمة ميخائيل باختين كما اقتبس الفلم اعلاه جزء منه في الملحمة والرواية –( الفم/ القضيب، الوجه/ الردفان، المقدس/ الدنس، الرجل/ المرأة، الثقافة الرفيعة/ الثقافة المنحطة( المقال هنــا

باختين والمبدأ الحواري – دراسة تحليلية هنــا

 جاء في هذه الدراسة التعريفات التالية: "الرواية هي الجنس الوحيد الذي هو في صيرورة، وغير منجزة أيضًا"، "الرواية هي وحدها، بين الأجناس الكبرى، الأكثر شبابًا من الكتابة والكتاب"، "الرواية ليست جنسًا بين أجناس أخرى. فهي فريدة في تطورها بين أجناس أخرى، تشكّلت منذ زمن بعيد واقترب بعضها من الموت". "لاترتاح الرواية إلى الأجناس الأخرى، وتقاتل من أجل تفوقها في الأدب، حيث تربح وتتفكك الأجناس الأخرى"، "تحاكي الرواية ساخرة الأجناس الأخرى وتندد بأشكالها وبلغتها التقليدية"، "الرواية جنس ديناميكي ومدهش في نقده الذاتي المستمر"، "الرواية جنس في صيرورة، يسير في طليعة التطور الأدبي كله في الأزمنة

Bakhtin, Mikhail Mikhailovich. The dialogic imagination.University of Texas
Press Slavic series; no. I



إن الأمم مبنيَّة أصلاً على فكرة النسيان، فليس هناك من أمَّة ذات ذاكرة قوية، وإلا لكانت قد أخفقت في أن تكون أُمَّة، أي أن الأُمَّة لا تستطيع أن تكون أُمَّة من دون أن يكون النسيان جزءاً من تاريخها "السياسي" وبرنامجها "الوطني


إذا كان الله غير موجود، فكل شيء مباح - كارامازوف

Hey. Life sucks without you. I miss you. I… Well, of course I miss you. I- I knew that I would, but it’s not like a… “Hey, we had some great times you know, keep in touch” kind of thing. It’s- It was more like, “I can’t eat, I can’t sleep, I forget what it feels like to laugh” kind of thing. And I really think that when you left… you took my heart with you.” —  Ryden Malby -Post Grad

الشاعر درويش وقصيدة "جواز سفر" تلخض هذا الموضوع – المقطع الثالث
عارٍ من الاسم، من الإنتماء؟
في تربة ربَّيتها باليدين؟
أيُّوب صاح اليوم ملء السماء:
لا تجعلوني عبرة مرتين!
يا سادتي! يا سادتي الأنبياء
لا تسألوا الأشجار عن اسمها
لا تسألوا الوديان عن أمها
من جبهتي ينشقُّ سيف الضياء
ومن يدي ينبع ماء النهر
كل قلوب الناس جنسيتي
فلتُسقطوا عني جواز السفر!".



It is a joy to be alive It's good to be glad It's good to survive
It's great to be mad It's fun to have nothing To do things in the nude I's a joy to be crazy It's good to be sad It's good to be lazy It's great to be bad It's good to be lucky To die for a cause To be alive and to win

Κ Α Λ Η Μ Ε Ρ Α

13 نوفمبر 2012

عندما طردت الثورة النساء

سكة ماشية و عمر ماشى لسه أجمل يوم مجاشى

كله يخلّي هنا باله
نظراته في عينيَّ رايحه وجايه وخياله
كأنه لسه لا غاب ولا جرجروه الغُزّ
وجايه سوق التلات لأجلن أبيع الوزّ
لأجلن أبيع وأشتري بما هبني بماله
وكل شئ زي ما هو لسه على حاله

سوق المهابه جبر
إكفي مجور عَ الخبر
والجرح مهما صبر
حَ ييجي يوم وينزّ
وكله بيولّي !
فينك يا متولّي !
لمتابعة الحوار هنــا

الجزء الأول هنــا  الجزء الثاني هنــا
 

من أعمال صلاح جاهين المقدمة والعمل كامل  هنــا

11 نوفمبر 2012

октябрь اكتوبر

journalist John Reed, best know for his eyewitness account of the Russian Revolution, Ten Days that Shook the  
World


Intervew here  by Sergei M. Eisentien
 Download pdf   

mobile pdf 

المختصر للموضوع - الحقيقة أن البرچوازية مستعدة تماما للتسليم بأن الحياة فى ظل حكمها شاقة وقاسية وظالمة - ومن مصلحتها من بعض النواحى الاعتراف بهذا والتسليم به - فقط شريطة التسليم كذلك بأنه لا بديل هناك." زيارة الى مزرعة الحيوانات هنــا


excerpt from chapter VII, "The Revolutionary Front

We sallied out into the town. Just at the door of the station stood two soldiers with rifles and bayonets fixed. They were surrounded by about a hundred business men, government officials and students, who attacked them with passionate argument and epithet. The soldiers were uncomfortable and hurt, like children unjustly scolded. A tall young man with a supercilious expression, dressed in the uniform of a student, was leading the attack. "You realise, I presume," he said insolently, "that by taking up arms against your brothers you are making yourselves the tools of murderers and traitors

"Now brother,"answered the soldier earnestly, "you don't understand. There are two classes, don't you see, the proletariat and the bourgeoisie. We

"Oh, I know that silly talk!" broke in the student rudely. "a bunch of ignorant peasants like you hear somebody bawling a few catch-words. You don't understand what they mean. You just echo them like a lot of parrots." The crowd laughed. "I'm a Marxian student. and I tell you that this isn't Socialism you are fighting for. It's just plain pro-German anarchy

"Oh, yes, I know," answered the soldier, with sweat dripping from his brow. "You are an educated man, that is easy to see, and I am only a simple man. But it seems to me

"I suppose," interrupted the other contemptuously, "that you believe Lenin is a real friend of the proletariat?"

"Yes, I do," answered the soldier, suffering

"Well, my friend, do you know that Lenin was sent through Germany in a closed car? Do you know that Lenin took money from the Germans

"Well, I don't know much about that," answered the soldier stubbornly, "but it seems to me that what he says is what I want to hear, and all the simple men like me. Now there are two classes, the bourgeoisie and the proletariat

"You are a fool! Why, my friend, I spent two years in Schlusselburg for revolutionary activity, when you were still shooting down revolutionists and singing 'God Save the Tsar!' My name is Vasili Georgevitch Panyin. Didn't you ever hear of me

"I'm sorry to say I never did," answered the soldier with humility. "But then, I am not an educated man. You are probably a great hero

"I am," said the student with conviction. "and I am opposed to the Bolsheviki, who are destroying our Russia, our free Revolution. Now how do you account for that

The soldier scratched his head. "I can't account for it at all," he said, grimacing with the pain of his intellectual processes. "To me it seems perfectly simple - but then, I'm not well educated. It seems like there are only two classes, the proletariat and the bourgeoisie

"There you go again with your silly formula!" cried the student
"and whoever isn't on one side is on the other..."


 
Eugène Pottier died on November 6, 1887

شاعر وعامل الثورة الاشتراكية من فرنسا  ثم أصبح صاحب الانشودة الروسية بعد الثورة
see the lyrics to the internationale in several language
here


Pictured: postage stamp from the USSR featuring Pottier and Paris Communards at the barricades, designed by
Russian artist Valeri Pimenov, issued April 30, 1966 to commemorate the 150th anniversary of Pottier’s birth

During the Commune he wrote the poem L’Internationale which became the anthem of the International Workingmen’s Association. The song boldly upholds proletarian internationalism. It became the national anthem of the Soviet Union after the revolution, and also was also the anthem of the Communist International. It is sung by millions of workers and oppressed people around the globe.

OKTOBER
LOOK here
and here

Soviet Movie Posters, 1920s

here

اوكتوبر – عبارة عن بوسترات من الارشيف الروسي تعنى بتلك الحقبة او الثورة








09 نوفمبر 2012

VERMONT'S


C)Cold and dark the (Am)morning, (G)just before the (C)sun
A (F)new day is (C)breaking, our (Dm)struggle has be(G)gone
The (C)people are to(Am)gether, (G)we shall be (C)free
In (F)this land, our (C)homeland our (Dm)own de(G)mocra(C)cy

The Men of No Property
على الطريق نسير معا يدا بيد
ودق ناقوس العدالة على كل أرض

Vermont's Irish Rebel
by William L. McKone
Experience the fascinating life of John Lonergan as told in the new book Vermont's Irish Rebel. The cruel Famine led to the uprising of 1848 near his home town of Carrick on Suir, County Tipperary, and his immigration as a boy to Vermont. Lonergan's dedication to the liberation of Ireland from British rule brought him into the Fenian Brotherhood, where he joined with other militant nationalists.

Lonergan formed Vermont's only ethnic military unit, the Emmet Guards, which served as Company A, 13th Vermont, in the Civil War. He was awarded the Medal of Honor for gallantry in the Battle of Gettysburg, leading the charge of the Vermont regiments against Pickett's forces on July 3, 1863.

After the war, Lonergan joined in the Fenian invasions of Canada in 1866 and 1870. He died in 1902, before Ireland became "a nation once again," and is buried in Burlington, Vermont.


Click for here  from the book
source here

08 نوفمبر 2012

الألحان الطبيعية للانسان

 
Dariush Dolat-Shahi

Electronic Music, Tar and Sehtar

HERE AND HERE


الفارابي يقول:
«الألحان المُلذة، وهي التي تكسب النفس لذة وأنق مسموع، دون أن يكون لها صنع آخر في النفس».
والألحان المخيلة، وهي التي تفيد النفس مع تلك التخيلات وتوقع فيها تصورات أشياء، وحالها في ذلك حال التزاويق والتماثيل المحسوسة بالبصر.
والألحان الانفعالية، وهي التي تحدث الانفعالات، فهي إما مُزيدة لها أو مُنقصة منها. وان  الألحان الغنائية في الإنسان وهي غريزة طبيعية في طلب اللذة أو التخيل أو الانفعال، وهذه هي غايات الألحان هنـــا  وتحميل كتاب الاغاني للأصفهاني هنـــا

( 2) جميلة : مولاة بني سليم وهي أصل من أصول الغناء, أخذ عنها معبد وابن عايشة وسلامة. وكان المغنون قديما يحتكمون اليها ومن أصواتها المشهورة لحنا  في شعر الاحوص , وهو من الأصوات المائة المختارة للرشيد
 
  شاأتك المنازل بالأبرق
           دوارس كالعين في المهرق 

(4) مخارق : أبا المهنأ – العصر العباسي – من أصواته المشهورة لحنه في طريقة ايقاع الرمل:

أمن قطر الندي نظمت ثغرك ام من البرد
وريقك من سلاف الكرم ام من صفوة الشهد

أيضا الجمال العربية عند الحداء هذه الفطرة والغرائز تحدث الالحان كوزن الرجز كما قول الشاعر:

شكا الى جملي طول السرى ياجملي ليس الى المشتكى
الدرهمان كلفاني ماتري شد الجواليق وجذبا بالبرى
          صبرا جميلا فكلانا مبتلي

الالحان نسج ينشئها الرجال  ويجودها النساء - الموصلي


07 نوفمبر 2012

مشيـــا على الأقـــدام


Nationalism of one kind or another was the cause of most of the genocide of the twentieth century. Flags are bits of colored cloth that governments use first to shrink-wrap people’s minds and then as ceremonial 
shrouds to bury the dead.“— Arundhati Roy


"إن دمامة هذه الحياة لا تعرف إلا في وقتٍ متأخرٍ جداً، بعد أن تكون الحياة قد دمرت، وكل الضحايا قد قدمت، وتحول الحب إلى عادة. ولا بد من أوهام جديدة، لأنه لا بد أن تعيش." ستانسلافسكي
  

مدخل الى مشروعية الدولة والسلطة هنـــا وكما يري فوكو ان النظام القانوني والحقل القضائي يشكلان الأرضية الدائمة لعلاقات الهيمنة وتقنيات الإخضاع المتعددة الأشكال. فلا يجب النظر إلى القانون في اعتقادي من جانب تثبيت الشرعية ولكن من جانب إجراءات الإخضاع.  الحرب والسلطة- الفلسفة وحدود السلطة- الحق والسلطة الملكية- القانون، الهيمنة والإخضاع- تحليلية السلطة: مسائل المنهج- نظرية السيادة- السلطة الانضباطية- القاعدة والمعيار.

التجزئة القومية "الحديثة" ونقص الاندماج القومي والاجتماعي، في كل دولة على حدة، حقيقتان متلازمتان تشرط كل منهما الأخرى، وتغذيها وتتغذى منها، و إلا لكانت دولة العشيرة ودولة الطائفة ودولة الطغمة، وكلها تنويعات على الدولة الاستبدادية أو الشمولية ذات السحنة المملوكية العثمانية، شيئاً من الماضي. في ظل هذه الأوضاع، وبقدر ما يكون هذا التشخيص قريباً من الواقع، يكتسب مفهوم المجتمع المدني معنى مناهضاً للاستبداد والشمولية، جناحاه النخبة الثقافية والسياسية المستنيرة، الإنسانوية والعقلانية والعلمانية والديموقراطية، من جهة، والكتلة "الأمية" من جهة أخرى

علماء القانون الدستوري يرون في الدستور تجسيداً لفكرة العقد الاجتماعي؛ فإن "نص الدستور هو خلاصة لإثبات حقوق المواطنين ولطرق ممارسة السلطة بوساطتهم أو بوساطة ممثليهم" فالدستور هو القانون الأسمى في تنظيم المجتمع، يحدد أسس الدولة وحدودها. ومبادئ الدستور تتضمن دراسة للظواهر السياسية وللنظام السياسي لأي مجتمع

إن فصل لدولة عن المجتمع المدني يعني نزع الصفة الوراثية التي حملتها السلطة السياسية طوال العهود الإقطاعية، حيث أسهم كل من نظام القرابة والتضامن الإقليمي (المحلي) في تحويل السلطة إلى جزء من ميراث بعض الأفراد.

إن أحد أسباب إخفاق الدول حديثة الاستقلال يكمن في صعوبة الانتقال من الجزئية إلى الكلية، ومن العرف إلى القانون، أي من الجماعات المغلقة والمتحاجزة إلى المجتمع المدني. ذلكم هو الواقع الذي يقبع تحت القانون الصوري، فضلاً عن التعارضات الاجتماعية وما تولده من استقطابات وتنظيمات. لنقل إن الفارق النوعي بين "المجتمع الأهلي" والمجتمع المدني يكمن هنا، ويمكن أن نلخصه بالفارق النوعي بين العرف والقانون


مفهوم السلطة والحكم عند ميشيل فوكو
Between Governance and Discipline: The Law and Michel Foucault
Author(s): Victor Tadros
Source: Oxford Journal of Legal Studies, Vol. 18, No. 1, (Spring, 1998), pp. 75-103
Published by: Oxford University Press
 HERE  AND HERE


احدي الحركات والتي تنتمي الى الطبقات المسحوقة في الهند التي سوف نسلط عليها
Ekta Parishad – FREEDOM WALK 201


वैष्णव जन तो तेने कहिएजे पीर पराई जाने रे,
पर दुक्खे उपकार करे तोएमन अभिमान न आए रे

One who is a vaishnav, knows the pain of others, does good to others, especially to those who are in misery, does not let pride enter his mind


Ekta Parishad here is a non-violent social movement in India working on land and forest rights for adivashis, dalits and all marginalized communities over the last 20 years. The movement includes over 200 organizations, and Oxfam is proud to be one of them. Based on the experience of land march in 2007, the current land rights campaign known as the Jan Satyagraha, begun on 2nd October 2011 from Kanyakumari (southernmost tip of India) and has covered 350 districts in 24 states of India. The march engaged a critical number of organizations and individuals for a collective action on 2nd October 2012, which saw approximately 100,000 people marching from Gwalior (near Taj mahal) to Delhi 350 kilometers

OCTOBER 2012 - HISTORIC LAND RIGHTS MARCH IN INDIA

05 نوفمبر 2012

أيهن أجمل ظهرا ؟؟

فين القلب اللي يقدر يستحمل كل ده؟ - مكاوي

السيدة بديعة مصابنى
جلست تزهو بظهرها وتفخر بجماله رغم الانف

السيدة علوية جميل
تظهر وفى عينيها طهارة العذارى وفى ملامحها خفة الشباب

السيدة زينب صدقى
تبدو فى دلالها المعروف بظهرها الشكسبيرى الجميل

السيدة فاطمة رشدى
بنظرتها السحرية وكأنها تفكرفيما هى مقدمة عليه من عمل مولية ظهرها لكل ما عدا ذلك

الانسة فردوس حسن 
فى وقفة الحسناء وخيالها فى المرآة وكأنها تستشف فيهتأثير جمال ظهرها فى اعين الناظرين

ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻔﺴﻲ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺄﺑﺖ ﻭﺍﺳﺘﻌﺼﻴﺖ ﻓﺘﺮﻛﺘﻬﺎ ﻭ ﻣﻀﻴﺖ ﺇﻟﻰ الله - البسطامي

04 نوفمبر 2012

وأنتَ اللي تعلم وأنا أجهل .. فيه إيه أجمل ؟

She promised to follow him to the end of the earth. He promised to organize it

Gone with the Wind
Bob Light and John Houston
Hampton, Connecticut

A poster parodying the relationship between President Ronald Reagan and British Prime Minister Margaret Thatcher in the 1980s.

المصدر مركز الدراسات للرسوم السياسية
From the Center for the Study of Political Graphics.

Reagan and Thatcher,political soul mates
Leaders of conviction with congruent views
Thatcher biographer Hugo Young called their relationship “the most enduring personal alliance in the
Western world throughout the 1980s.”

 See the rest of the details
HERE